Bjørnefjorden Tannlegepraksis: Tannklinikken som ble til tre

Etter ni år som tannlege på en klinikk i Os, realiserte tannlege Alexander Noss drømmen om egen klinikk i 2010 på Tysnes, og en til året etter i Os. I februar kom den tredje i Fusa.

– Drømmen om egen klinikk i Os oppstod da jeg startet som tannlege i 2000. Grunnen til at det ikke ble før i 2010, er at jeg hadde det så bra på tannklinikken jeg jobbet på. Jeg ble lenger enn hva planen var, smiler Alexander.
Da han bestemte seg for å satse selv, måtte han forholde seg til en konkurranseklausul.
– Jeg var selvstendig næringsdrivende, på kontraktbasis. Det innebar at jeg måtte vente et år etter at jeg sluttet før jeg kunne starte tannklinikk på Os. Tysnes kom som en lur ide. Jeg hadde ikke startet der først uten klausulen, men den viste seg å bli en mulighet mer enn en begrensning.

alex

God oppstart

Tannlegemarkedet på Tysnes var ikke preget av tung konkurranse: Det var én offentlig klinikk der, og en privatpraktiserende tannlege som jobbet deltid.
– Vi kjente markedet, siden Lene Sæbø Noss, kona mi, jobbet som tannlege på den offentlige klinikken. Vi så behovet for en privat tannklinikk der, sier han og forteller at det slo til.
– Vi fikk stor tillit fra dag en, og ble møtt på en veldig god måte. Det er vi svært takknemlige og ydmyke for. Vi begynte på null med ny tannklinikk og nytt utstyr, uten en etablert portefølje av kunder og goodwill. Å bygge kundeportefølje tar ofte tid og tålmodighet, og det var vi forberedt på. Første delmål var å ha nok arbeid til meg selv, men det fikk jeg fra dag 1, sier han.
I 2011 var det duket for den opprinnelige planen: Klinikk på Os, der markedet var tøffere.
– På Os er det flere klinikker: over ti privatpraktiserende tannleger og mange dyktige folk som driver godt. Samtidig var det enklere å starte der. Med en godt etablert klinikk på Tynes kunne vi være tålmodige, vise folk at vi satset langsiktig og bygge oss sakte opp. Vi brukte samme modell: Heller enn å kjøpe en eksisterende klinikkportefølje, startet vi en klinikk fra bunn, med nytt og moderne utstyr, uten pasienter. Så må man gjøre bra arbeid, få fornøyde pasienter og bygge seg opp. Å starte på null kan være skummelt, men det har fordeler. Du kan forme kontoret som du vil, og skape arbeidsmiljø og omgivelser du tror pasienter og ansatte vil trives i.

bjornefjorden

Ansatte ved Bjørnefjorden Tannlegepraksis

Alle gode ting er tre

På tampen av 2015 dukket muligheten for en tredje klinikk opp, på Fusa.
– Fusa kom kjapt på oss, smiler han. – Vi hadde tenkt på mulighetene der, uten å gjøre mer ut av det. Så ringte det en kar, som hadde overtatt et næringsbygg, og lurte på om vi kunne tenke oss å flytte inn der. Vi tok sjansen, og håper vi blir godt mottatt. Klinikken på Fusa utfyller oss. Vi heter Bjørnefjorden Tannlegepraksis, og klinikkene danner en trekant rundt Bjørnefjorden. Historisk sett har folk fra Tysnes og Fusa reist inn til regionssenteret Os for å gå til tannlege, og mange gjør det ennå. Fra Os til Fusa tar det tjue minutter i bil, ti av disse på ferje. Nå tilbyr vi kortreist tannlege, og folk slipper å bruke ferje for å komme seg til tannlegen.
– Har dere planer om å åpne klinikk andre steder også?
– Nei, men vi ser muligheter for å vokse videre i tall ansatte og pasienter på eksisterende klinikker. Uten at det er et stort poeng for oss. Vi vokser gjerne om så skjer, men det er ikke fokuset vårt. Det ligger på å levere gode tannlegetjenester til pasientene. Totalt jobber det tre tannhelsesekretærer, en ringevikar og fire tannleger på de tre klinikkene. Vi har også en spesialist på oral kirurgi og medisin som jobber for oss. Det er veldig kjekt å ha. Andre lokale tannleger henviser også pasienter til ham, sier Noss. – Selv om vi er tre klinikker, oppfatter vi oss som én. Om pasienter ringer til en av oss kan alle svare på vegne av alle.

Tålmodighet

Oppskriften bak de tre etableringene er enkel.
– Nøkkelordet er at vi har vært tålmodige, og at vi var villige til å ta en risiko ved å ikke kjøpe en klinikk med eksisterende kunder og goodwill. Vi startet på null og bygget oss opp i markedet. Jeg hadde også lært mye i tiden på tannklinikk, fra mine kollegaer og av hvordan de gjorde ting. Vi er en liten bedrift, og da må man ha tilsette som fungerer i miljøet og gjør en god jobb. Det har vi lykkes med. Det viktige er å ha fokus på pasienten og behandlingen, og alt annet kommer som følge av det. Jeg gjorde tre banalt enkle ting litt annerledes. Men jeg røper ikke hva før om fem år, sier han med glimt i øyet.
– Når man skal drive for seg selv må man være villig til å stå på. Det krever mye arbeid – det er en livsstil. Jeg er glad i å jobbe mye, trives i yrket og syns det er kjekt å drive for meg selv. Den største forskjellen på å jobbe for andre og å drive for seg selv, er at det er mer ”utenom” å holde styr på: Man har ansatte og administrasjon. Og det har høyere risiko å drive egen bedrift.

Fakturering i Opus Dental

Bjørnefjorden Tannlegepraksis bruker CrediCares fakturaløsning for tannleger integrert i Opus Dental.
– Jeg ble kontaktet av Bård Sigurd Manengen hos CrediCare, som presenterte løsningen for oss. Vi likte veldig godt digital eksport og import av fakturaer, og at alt var integrert med Opus Dental. Vi prøvde det ut, og er utrolig godt fornøyd. Jeg er først og fremst tannlege, og ikke så god på fakturering og purring. Jeg liker ikke å sende fakturaer og følge dem opp. At CrediCare tar seg av dette passer meg veldig godt. Jeg ønsker å fokusere på pasientene, sier han.
– Faktureringstjenesten fører til mindre papirarbeid og tidsbruk på fakturering, og krever veldig lite oppfølging fra oss. Når vi får tilbake filer fra CrediCare legger innbetalingene seg på rett sted i pasientregnskapet og bokføring skjer automatisk. At det er integrert med vårt eksisterende system sparer tid og arbeid for oss.
– Jeg føler også at vår likviditet har blitt bedre etter at vi tok i bruk CrediCare. Vi har ikke så mye utestående som før. Og vi har rom for å være fleksible for pasienter med spesialavtaler. Man må ikke eksportere alt om man ikke ønsker det. Vi vil bruke CrediCare på fakturering og betalingsoppfølging på Fusa også, og jeg har anbefalt det til andre tannleger lokalt, avslutter han.

Tilbake til artikkeloversikt