MUDO: Norges verste forretningside ble en suksessfranchise

Da Per Pedersen var 18 år hoppet han i drømmen: Egen bedrift basert på lidenskapen for taekwondo. 25 år senere er drømmen blitt et franchiseeventyr med 25 treningsstudio basert på kampsport: MUDO.

Den ekspanderende MUDO- kjeden blir drevet av Per Pedersen og forretningspartneren Fredrik Bjertnæs. Starten var dog ganske smal.
– Jeg hoppet av skolen i 1990 for å tilby taekwondotimer i en gymsal, smiler han. – Der var jeg i tre år, før jeg flyttet til egne lokaler, fremdeles som et kampsporttilbud. I 1998 konseptualiserte jeg og et par andre frem konseptet MUDO: Et treningsstudio basert på kampsport, som skulle bli en franchise. I starten bygde vi opp kampsportstudio og strømlinjeformet driften. I 2010 hadde vi 16-17 studio, og året etter bestemte vi oss for at MUDO skulle bli en av de største aktørene i treningssenterbransjen. Vi konverterte tre kampsportstudio til treningssenter med full pakke apparat, frivekter og kondisjonsutstyr. Så testet vi konseptet, høstet erfaringer og bygde et støttesystem: En modell for god drift, kurs og opplæring av personal, god markedsføring og ikke minst en ryddig måte å kreve inn penger på. Så fortsatte vi å konvertere kampsportsenter til fullverdige treningssenter. Nå er det 25 treningsstudio i MUDO, og over 10.000 medlemmer.

Enorm utvikling

25 år etter at han startet har det meste av treningsbransjen hatt en enorm profesjonalisering.
– Største forskjellen på da og nå ligger i at jeg måtte lære alt selv på den harde måten, med feiling og læring. Nå har vi eliminert vekk mange feil, har et system rundt oss og mye erfaring. Da kan man vokse mye raskere. Når noen starter et nytt senter står MUDO bak dem med system for kurs, markedsføring, opplæring, arrangementet, innkreving av utestående og kundeservice.

per

Vi bruker CrediCare til betalingsoppfølging og medlemsservice. De bistår med betalings- og administrasjonsløsninger, og er kompatibelt med vårt medlemssystem Exceline. Det effektivisert driften av kundeservice og sikrer fornøyde medlemmer.

Per Pedersen, MUDO

– Samlet utgjør systemet til MUDO en enorm forskjell, i forhold til å finne ut av alt selv. Markedet har også endret seg veldig. Folk er mer positivt innstilt til kampsport, og de ser at dette både er nyttig og kjekt å drive med. Treningsbransjen generelt er mer profesjonell nå, og det er vanligere å trene på treningsstudio nå enn i 1990. Markedet er større, med flere potensielle kunder. Det er kjekt å se tilbake på hva en har oppnådd, det forsterker egen motivasjon, men jeg savner ikke de tidlige årene. Jeg synes det er spennende å skape og forbedre noe. Det meste er bedre i dag enn før, og vi blir litt bedre hver eneste dag, smiler han og beskriver filosofien.
– Vi jobber etter MUDO-metoden, som er basert på enkle pedagogiske prinsipp: Mange små positive resultater gir mestringsfølelse og selvtillit! Det ligger i kjernen av alt vi gjør, både i forretning og trening. Vi jobber med å skape mestring og selvtillit.

I et alternativt univers kunne Per Pedersen endt opp som langrennsløper.
– Jeg var aktiv langrennsløper til jeg prøvde taekwondo, så var det taekwondo for alle pengene, smiler Per. – Det fascinerte meg å hele tiden ha nye utfordringer, teknikker og nivåer å jobbe mot. Du blir aldri utlært, men får hele tiden den gode følelsen av mestring som bygger selvtillit. Og det var spennende med graderingene. Drømmen om å drive egen bedrift har jeg hatt siden jeg var barn. Jeg hadde ulike ”gründerprosjekt” gående. Taekwondo og gründerdrømmen var en perfekt kombinasjon. Men gründer hadde jeg uansett blitt.

Norges dårligste forretningside

– Du har beskrevet ideen på MUDO som Norges dårligste forretningside. Hva legger du i det?
– Den gangen var all kampsport-trening organisert i idrettslag. Folk forventet å trene kampsport nesten gratis, en tankegang som sto sterk. Når folk er innstilt på å betale 300 kroner i året for å trene, er det vanskelig å gjøre forretning av det. Folk kjente ikke til dette, eller gikk rundt og hadde lyst å prøve dette. Jeg måtte bygge marked. Det tar lang tid: Du må ut og forklare person for person hvorfor taekwondo er bra trening. Når ingen kjenner produktet, ser behovet, eller har vilje til å betale, så er det en uhyre dårlig forretningside, ler han.

– Kampsport holdt ofte til på ”lurvete” steder: kjellerlokaler og gamle gymsaler, og hadde dårlig rykte: Fordommene om at man drev med kampsport fordi man ville slåss. Noen dårlige elementer bidro til ryktet, sammen med enkelte dårlige instruktører. Ingenting kom gratis, ingen ventet på at vi skulle starte. Vi måtte ut, møte folk og være positive eksempler for kampsport som god trening. Men selv Norges dårligste ide kan bli noe stort, om du tenker og handler riktig. Verdens beste ide betyr lite, om ikke menneskene som skal sette den ut i livet har gjennomføringskraft. Det er den som er viktig – ikke hvor god ideen er. Det handlet om å profesjonalisere kampsport: Ta det inn i bedre lokaler, bedre opplæring av instruktører, pedagogisk tilnærming og fokus på det positive med kampsport i markedsføringen. Vi gav kampsport en bedre innpakking og tok det inn i treningsbransjen. Det dro opp omdømmet veldig.

Setter fart mot fremtiden

Fra starten i gymsalen på Ekeberg begynte etter hvert MUDO å spre seg ut over Oslo.
– Nå har vi 11 treningsstudio i ”Stor-Oslo” og senter i Larvik, Moss, Halden, Elverum, Brumunddal, Hamar, Lillehammer, Skien, Ålesund og Trondhjem. 25 senter i alt. Tre til er spikret med franchise- og leieavtale på plass. Målet er at sju til på plass i 2016. Det skal gå fint. Vi jobber med å ekspandere konseptet til andre land. Trolig Sverige først, for vi har begynt med forarbeidet der. Det langsiktige målet er 500 MUDO-treningssenter, sier han og forteller at de ser et enormt potensial for MUDO.

– Fordi vi har effektiv drift, maksimal utnytting av lokaler og sterk kostnadskontroll. Vi klarer oss godt i konkurranse med andre treningssenter, også på små steder. Vi har kundegrupper ingen konkurrerer med oss på, siden ingen andre kjeder tilbyr samme konsept som oss. Men de fleste treningsstudio har oppdaget at de må være unike: Finne sin greie. Kampsport er et element noen spiller på i enkelte saltimer, men ingen gjør det systematisk som oss, sier han.
– Begrensingen vår er å finne rette folk til å drive lokalt. Og gode lokaler som kan utnyttes maksimalt, uten dødareal, med gode leieavtaler. Et MUDO-gym skal være komplett også for dem som bare vil trene styrke og kondisjon: Godt utvalg kondisjonsutstyr, frivekter og styrketreningsapparat, for alt fra mosjonister til avanserte brukere. Saltimer skal være kampsport- og kampsportrelaterte. Man kan tilpasse tall timer og innhold etter lokale forhold, men alle skal ha rene kampsporttimer, supplert med sirkeltrening, tai chi osv. Salkonsept som Zumba, aerobic, step, dans eller spinning overlater vi til andre.

– Må man ha kampsportbakgrunn for å drive et MUDO-senter?
– Nei. Man må ha ville drive egen treningsvirksomhet, ha sterk motivasjon for å være gründer, investere litt penger og være driftig: Stå på stand, oppsøke media og å snakke med folk om hvorfor dette er bra trening. Og være kremmer som driver så billig som råd, sier han.

Viktig kunde

MUDO er et spennende prosjekt og en viktig treningssenterkjede å jobbe sammen med. De har klart å flytte omdømmet til kampsport opp fra mørke kjellere og mistenksomhet til hvor denne bevegelsen virkelig fortjener å være: Et spennende og motiverende konsept med høy troverdighet og et stadig sterkere omdømme.
MUDO tilbyr sine senter en sentraladministrasjon og ledelse som forenkler og effektiviserer driften, samtidig som de ivaretar support overfor sentrenes medlemmer. CrediCare bistår med betalings og administrasjonsløsninger. Alt løses gjennom senterkontoret til kjeden, en særdeles effektiv måte å løse administrasjon av betalinger på. Resultatet er en smidig drift og et grunnlag for å utvikle stadig bedre løsninger for MUDO. Vi gleder oss over suksessen til MUDO og vi gleder oss til å bidra til videre suksess.

Tilbake til artikkeloversikt