Spenstig suksess

Mange ville sagt det var galskap å satse nær 25 millioner kroner på trening og helse i Førde i løpet av to år. Men ikke Spenst Førde. Belønningen er et veldrevent treningssenter som leverer overskudd – og glade kunder.

I 2008 tok Kent Roger Engdal over Spenst Førde, som da hadde 502 medlemmer, underskudd og lav omsetning. Syv år etter er treningssenteret et av Norges beste, omsetningen er tredoblet, medlemstallet har snart tatt femgangen og de har levert overskudd siden 2010.

– Det er en enorm satsing. Sover du godt, Kent Roger?
– Med utstyr, byggekostnader og huseiers investeringer ender vi nær 25 millioner på to år. Det er mye penger, men ja, jeg sover godt når jeg ser smilende kunder som forteller oss hvor bra tilbudet vårt er blitt, smiler Kent Roger. – Vi er godt rustet for framtiden.

Mottoet ”Trening for alle” er kjernen i suksessen.

– Et viktig grep var å bli et treningssenter for alle, med bredest mulig tilbud: ”Alle” skal finne ”sin” treningsform. Når du klarer å levere det, og folk føler tilbudet er godt, lykkes du.

Vi har hatt jevn medlemsvekst heile veien, og fornøyde medlemmer som blir her. Vi følger med på hva som rører seg i markedet, og er ikke redde for å satse. Vi hører ofte fra kundene våre er at vi ikke er ”gnitne”, ler han. – Inntekter blir reinvestert i bedre lokaler og tilbud. Nå er Spenst Førde blant Norges beste treningssenter. Kundene får ”belønning” for medlemskapet i et stadig bedre og bredere treningstilbud – og det setter de pris på.

Spenst Førde er ikke ferdig etter to år med satsing. Nylig åpnet de treningsstudio i Florø.
– Folk fra Florø, som hadde vært her og trent, tok kontakt og lurte på om vi ikke kunne åpen treningssenter der også. Vi tok en markedsanalyse, og konkluderte med at det kunne gå. Geir Arne Nilssen, vår markedansvarlig, kjente på lysten til å drive treningssenter. Konseptet blir som i Førde: Trening for alle, godt helsetilbud i samme hus, med fysioterapeut, naprapat og massasje, stort treningsareal, mye utstyr og god oppfølging. Det er en spennende satsing, og uken før åpning passerte vi 350 medlemmer, som alle hadde kjøpt varen ”usett”. Det lover bra. Vi investerte over tre millioner kroner i utstyr, og en million i infrastruktur. Jeg må gi honnør til huseier, Frank Robert Klakegg, som har troen på oss og mener dette er noe Florø trenger. Han dekket vesentlige summer i forhold til lokale, ventilasjon og sportsgolv.

Helsefokus

Det har lenge vært mye fokus på trening for å se bra ut. Spenst Førde valgte en annen vei.
– Det handler ikke om å se bra ut: Vi trener for å få bedre helse! Som utdannet sykepleier brenner jeg for dette. Da jeg kom inn i 2008 var ryktet at man måtte kle seg fint og være i bra form for å trene her. Det kunne jeg ikke stå inne for. Her skal alle trives, så jeg startet med å snu fokus til helseaspektet og bygge kompetanse på trening og helse, i samarbeid med Gnist Fysioterapi og Stamina Bedriftshelsetjeneste. Drømmen var et ”helsehus”. Nå er vi der: 2300 kvm med trening i 1. og 2. etasje, og i september er helseavdelingen i 3. etasje, med fysioterapi, lege, ernæringsfysiolog og mer til ferdig. Da kan kundene få hjelp med trening, kosthold, diagnostisering, behandling og rehabilitering i samme hus.

Fremtiden til treningssenteret ligger i å være en støttepartner inn mot rehabilitering og helse generelt. Livsstilssykdommer, som diabetes type 2, er en av vår tids store og økende utfordringer: Treningssenter kan bidra til å motvirke dette, via god tverrfaglig kompetanse. Målet er at Spenst Førde skal være en viktig helseaktør i Førde – i et hus med stadig bredere trenings- og helsetilbud. Har du en skade skal du både kunne få hjelp og rehabilitering her. Vi skal være ledende på treningstilbud, kvalitet og kompetanse, og utvikle fasiliteter og utstyrspark videre.

Ville ha med seniorene

Spenst Førde satset også på grupper som før ikke brukte treningssenter mye, til dømes pensjonister.
– Vi tenkte strategisk rundt seniortrening, og valgte å la en fysioterapeut ha timene. Når man blir eldre har man ofte plager å ta omsyn til. Fysioterapeuten kan tilpasse og justere treningen individuelt, sier han. – Vi bygde et miljø rundt treningen for dem. Hver torsdag har vi gratis kaffe og frukt etter seniortimen. Da blir det sosialt, ikke bare inn og ut på trening. Seniormedlemskapet er og billigere, og enkle å fryse. Vi vet at de liker å reise, så om de skal bort en tid er det lett for dem å fryse medlemskapet sitt.

Det er lett å se på pluss og minus i regnskapet, og handle deretter. Kent Roger ser annerledes på det.
– Mange senter kuttet barneparkering, som koster mye og ikke gir økonomisk gevinst. Vi beholder den – uansett! Vi ønsker at barnefamilier enkelt skal få tilgang til trening, sier han og forteller at de turte gå mot strømmen. – Styrketrening var i tilbakegang, og mange senter reduserte kapasiteten der. Nå er dette ”in”, og jenter trener knebøy og markløft like mye som guttene. Mange fikk kapasitetsproblem da jentebølgen kom. Vi har stadig utvidet styrketreningskapasiteten, og var godt rustet. Utstyrsparken er ekstremt stor, og koster åtte millioner, men jeg tror man må tenke slik. Om man bare sparer og ikke ser på hva kundene vil ha, får man problem til slutt.

Sterkere gjennom samarbeid

img_3601

Spenst Førde har alltid hatt vilje til å utvikle seg og har ulike samarbeidspartnere, også treningssenter som Sunnfjord Gym.
– Det var en overetablering av treningstilbud i Førde. Det bor rundt 13.000 mennesker i Førde kommune, og ikke alle trener. Sunnfjord Gym så at de måtte satse eller samarbeide, og valgte det siste. Vi tar over medlemmene deres gradvis frem til de stenger 1. september, sier han, og forteller om samarbeidet med Crossfit Førde.
– Crossfit er en veldig populær treningstrend fra USA. Det er trening slik man trente før i tiden: Man skubber, drar, heiser seg opp osv. Mange medlemmer etterspurte det, og da ville vi gjøre det skikkelig. Crossfit er en merkevare som krever egen inngang og nettside, kvalifiserte instruktører med mer. Og instruktører som ikke presser folk over grensen deres. Det har vi, seier han, og forteller om nok et samarbeid – med Sunnfjord Spa. – For oss var det positivt. 400 medlemmer har ”Spapakke”, med fri inngang til Scandic Sunnfjord Hotel og Spas basseng og spa-avdeling. Disse har tilbud om restituering i svømmebasseng og avkobling på Spa. Dette var fint for Sunnfjord Spa sin del også. De slet med at mange tenkte spa-avdelingen bare var for hotellgjester. De fikk en opptur ved at vi tilfører nye fjes som får oppleve de fantastiske fasilitetene deres, seier han.

Snakker godt samen

Med 2 300 medlemmer trenger man god styring av fakturering, inkasso og kredittoppfølging. Spenst Førde bruker CrediCare – som har spesialisert seg på blant annet treningssenter.
– Vi får skryt av dem, smiler Kent Roger, fordi vi har gode rutiner: Når vi fyller ut avtalegiroskjema, passer vi på å få med all informasjon: navn, adresse, fødselsdato og mobilnummer. Da er det enkelt for dem å finne rett kunde når de må følge dem opp. For oss var det viktig å bruke et lokalt selskap, med lang erfaring fra treningsbransjen. Inkasso- og betalingsoppfølging er sensitivt for kundene. Det er viktig for oss at de som skal følge dem opp gjør dette på en god måte. Det vet vi at CrediCare gjør. Medlemssystemet vårt, Exceline, ”snakker” veldig godt med systemet til CrediCare. Kombinasjonen av dette og kundeoppfølgingen deres fungerer veldig bra – med våre kunder som vinneren.

Tilbake til artikkeloversikt