Tren15 – De viktige møtene

19. til 20. mars ble det for åttende året på rad arrangert Tren-seminar – Norges største møteplass for treningssenterbransjen.

– Tren15 er en møteplass for treningssenterbransjen i Norge. For ansatte på treningssentre, leverandører og andre bedrifter som har tilknytning til dem. CrediCare er etablerer og arrangør av Tren-seminarene, i tillegg til å være leverandør av betalingsløsninger til bransjen. Seminaret er ment som en litt uformell arena der man kan treffes for faglig påfyll kombinert med sosial omgang, forteller Tine Okstad Vie, som er salgs- og markedskoordinator i CrediCare.

– Det er mange kurs og seminarer for mannen i gata som bruker treningssentrene, men for de som driver disse sentrene er det lite. Det var ideen bak seminaret. Og nå har det jo vokst til å bli mye større enn det som var tanken i utgangspunktet, fortsetter hun.

Da Tren-seminaret ble arrangert for første gang i 2008 var det i underkant av 50 deltakere. I år var det til sammen 222 deltakere, fordelt på 70 påmeldte treningssentre og 13 leverandører. Seminaret har vokst seg stort og er i dag et av de viktigste og største seminarene for treningsbransjen i Norge.

Humor og kunnskap hånd i hånd

Men Tren-seminaret handler ikke bare om å skape nye kontakter og avtaler. Det handler også om å fylle opp den faglige ryggsekken, så du kommer litt mer kunnskapsrik tilbake til din bedrift – og listen med foredragsholdere var imponerende.

Konferansieren den første dagen var ingen ringere enn humordronning Else Kåss Furuseth, som oppfylte alle forventninger. Vitser om tredemøller som blir brukt som sushibånd, en ironisk tilnærming til trening og spontane vitser om deltakerne gav lattermusklene en skikkelig treningsøkt.

Mellom vitsene ble det faglig påfyll fra anerkjente foredragsholdere, og alle i publikum satt med blikket klistret konsentrert til scenen. Det var foredrag om alt fra lønnsomheten i treningssenterbransjen til selvfølelse. Blant annet var årets motivator i 2012, Mia Törnblom, og tidligere leder i Adidas Norge, Sigurd Granmark, på scenen under første dag av seminaret.

Pleier kundeforhold

Rune Reitan er gründer bak og daglig leder i firmaet Online EDB, et software-firma som holder til i Trondheim.

– Vi har vært med siden starten og har et godt samarbeid med CrediCare.

I begynnelsen var det mest salgsrelatert for oss, men nå er det mer kundebygging og relasjon. Vi benytter anledningen til å ta med hele supportteamet nedover, så kundene får truffet dem de snakker med på support. Det er en møteplass og god relasjonsbygging for oss, sier han.

De viktige møtene

Sven Martin Olsen er daglig leder i iBooking, som leverer booking og de andre nettbaserte løsningene for Exceline til treningssentrene. Han følger nøye med på mange av foredragene, men påpeker at hovedgrunnen til at han også deltar er for å treffe kundene sine.

– Vi snakker jo med disse kundene daglig på telefon, men vi ser dem dessverre litt for sjelden. Her har vi muligheten til å møte de og diskutere litt fjes til fjes. Det er hovedhensikten, i tillegg til at vi ønsker å være synlige så folk vet at vi er der.

Sven Martin Olsen, iBooking

Det er tydelig at dette er et viktig event for treningssenterbransjen, og mange av de påmeldte har deltatt flere år på rad. I pausene ble gamle kjennskap pleiet, nye bekjentskap stiftet og nye avtaler med leverandører gjort. Stemningen var med andre ord god før maskeradeballet senere på kvelden.

En arena for lansering

Xsite er et helt nytt system, som ble lansert på årets messe. En skrekkblandet fryd fylte daglig leder i firmaet, Knut Løkke, på første dag av seminaret. På den andre dagen hadde derimot roen senket seg betraktelig.

– Vi har kommet i prat, og har snakket om system og medlemmer. Det har vært en modningsprosess for enkelte virker det som. Men på dag nummer to har vi virkelig funnet tonen. Vi er godt fornøyd med disse dagen.

Knut Løkke, Xsite

Seminaret ble rundet av med et foredrag av Marco Elsafadi, tidligere idrettsutøver og vinner av ”Mesternes Mester” på NRK i 2013. En perfekt avslutning på seminaret.

Tekst: Marthe-Lise Lein
Foto: Magnus Sellevold

Tilbake til artikkeloversikt