TREN19 rettet blikket mot fremtiden

CrediCare inviterte treningssenterbransjen til TREN19 som i år satte temaet «fremtidens treningssenter» på agendaen og stilte spørsmålene: hva betyr teknologi og digitalisering for treningssenterbransjen? Bør en se på teknologien som en mulighet eller en trussel?

Konklusjonen er at en bør se på den teknologiske utviklingen som en mulighet. Samtidig må oppmerksomheten rettes enda oftere mot selve mennesket nå når teknologien får større plass i samfunnet vårt. 

TREN19 gikk av stabelen for tolvte gang den 7.-8. mars. Deltakerne fikk med seg 11 spennende foredrag fra scenen torsdag og fredag. Alt fra den fascinerende utviklingen av chatbots til debatt om hvordan treningssentrene bør møte fremtiden.  

Konferansier Live Nelvik loste deltakerne gjennom to dager på The Qube Gardermoen, og messeområdet kokte med 21 spennende utstillere og sponsorer som viste frem treningsutstyr og – løsninger av nyeste sort.

Ildsjelpris til Haugesund  

Gründer Heidi Anfinsen som har drevet Haugesund Aerobic og Treningssenter i mange år, ble kåret som årets ildsjelHun ble svært glad for ildsjel-prisen, og synes det var gjevt å få tildelt prisen med så mange flinke ildsjeler i treningsbransjen.

Se og bli sett 

Bli mer folkelig og se dem du jobber med, det er den klare oppfordringen fra flere av årets foredragsholdere.  

CrediCares daglig leder, Børge Klakegg, er enig med ekspertene at man bør tenke nytt når det gjelder å engasjere den delen av befolkningen som ikke trener på treningssenter.  

– Man kan invitere til åpne arrangement med fokus på å ha det gøy. Foredragsholder Lise Tangen Hansen snakket blant annet om å skape lekenhet og overraskelse, forteller Klakegg og legger til eksemplene som fitness-rådgiver og fremtidsmann Arron Williams kom med – å arrangere treningsfestival eller temabaserte løp, som for eksempel colour run, kostymeløp eller plogging. 

Treningslegen og hjerneforskeren Ole Petter Hjelle og personlig trener Henrik Westgaard var også begge klar i sin tale under sine foredrag, man må se menneskene rundt seg.  

– Det å bli sett betyr mer og mer for oss mennesker, spesielt når vi blir omringet av teknologi både på skole, jobb og fritid, mener salgsleder for trening i CrediCare, Lisa Mausethagen 

– Westgaard sine tips om å se kundene i øynene, være hyggelig og bygge dem opp, er verdt å ta med seg, mener Klakegg.

Et viktig element fra årets TREN19 er at fremtidens medlemmer vil både ha et større behov og krav for oppfølging, hjelp og service når de benytter seg av tjenester hos treningssentrene. 

– Folk kommer til å ønske å betale mer for denne type oppfølging og kontakt. For eksempel gruppetimer og personlig trener. Medlemmer vil også i takt med dette øke sine krav til service generelt, tror Mausethagen 

Ifølge Williams vil flere og flere som er interessert i å trene sikte seg inn mot en spesiell treningsform.  

Mausethagen tror fulldriftssentrene vil beholde sin posisjon, men det vil komme flere definerte nisjebaserte senter som for eksempel yoga, crossfitboxer, PT-senter, pilates og løpesenter.  

For å møte fremtiden kan det gjøres lurt i å legge til rette for:  

  • Mer satsing på gruppetimer 
  • Mer oppfølging fra personlige trenere  
  • Smidigere kommunikasjonskanal mellom senter og medlem 
  • Skreddersydde medlemskap

Omdømme går i en positiv retning 

CrediCares Omdømmeundersøkelse viser i år at flere medlemmer har bedre inntrykk av sitt treningssenter enn i fjor, men økningen er marginal.  

Mausethagen la frem funnene under årets TREN19, og sier at bransjen har blitt mer oppmerksom på omdømme sitt etter den første Omdømmeundersøkelsen fra CrediCare i 2016.  

– Når man er mer oppmerksom på sitt eget omdømme, vil det også jobbes mer bevisst rundt å bygge opp og styrke omdømmet og merkevaren sin. Det er til hele bransjen sin fordel at omdømmet styrkes, slik at man kan få flere aktive og nå ut med sine tjenester til mange flere enn de 30 prosent av Norges befolkning som allerede er aktive på treningssenter, forteller hun. 

Her kan du lese mer om årets omdømmeundersøkelse.

Vær folkelig også på nett 

Siste foredragsholder ut var Norges eneste tekstdoktor Christine Calvert. Hun dro paralleller til treningslegen og den personlige treneren, som begge snakket om at man må se medlemmene sine bedre. De samme sosiale mekanismene gjelder også i kanaler som Facebook og Instagram.  

Møt medlemmene hvor de er, ikke hvor en selv er – da er det mye lettere å få til en smidig kommunikasjonsflyt med kundene sine. En blir også mer synlig og viser at man er der for medlemmene sine. Dette skaper tillit, noe som igjen gjør at det er lett å velge nettopp deres treningssenter.  

– Ta i bruk tekstdoktorens tips, man kan hente mye «gratis» synlighet i sosiale medier, avslutter daglig leder Klakegg. 

Se bilder fra årets bransjetreff på TREN19 sin Facebookside.

Tilbake til artikkeloversikt