Ofte stilte spørsmål
Hva skjer dersom jeg ikke betaler innen forfall?
Ved forsinket eller manglende betaling kan det påløpe omkostninger. Det kan også medføre betalingsanmerkning i forbindelse med rettslig pågang. Vi ønsker derfor at du tar kontakt med oss så tidlig som mulig slik at vi sammen kan se på en løsning.
Nedenfor finner du mer informasjon om hvordan vi håndterer fakturering og oppfølging av utestående fakturaer
Faktura:
Faktura gjenspeiler tjenesten eller varen du har fått fra oppdragsgiver. Faktura sendes per post eller gjennom elektronisk varsling. Får du faktura per post, men ønsker å motta den elektronisk? Gå inn her og registrer din e-postadresse eller telefonnummer slik at vi kan benytte dette ved kommende utsendelser.
Vi sender deg inkassovarsel dersom faktura ikke er fullt oppgjort innen forfall. Da kan det påløpe et inkassovarselgebyr på 1/10 av inkassosatsen. Fra 1. oktober 2020 utgjør dette 35 kroner. Dersom inkassovarselet ikke betales innen forfall, kan kravet bli oversendt inkasso og ytterligere omkostninger påløpe.
Betalingsoppfordring:
Har vi ikke mottatt betaling på inkassovarselet innen forfall kan vi sende betalingsoppfordring. Dette er den første hendelsen i inkassoprosessen. På betalingsoppfordringen påløper det salær iht. lovgivning. Betales ikke betalingsoppfordringen innen forfall, dobles salæret 43 dager etter utsendelsen.
Varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 og tvisteloven § 5-2:
Med dette brevet ønsker vi å gjøre oppmerksom på at saken vil kunne sendes videre til rettslig inndrivelse/namsmann med mindre kravet blir oppgjort. Kontakt oss for eventuelle spørsmål.
Har du mottatt andre brev, SMS eller Digipost?
Vi ønsker å sørge for at sakene blir løst så tidlig som mulig og vi benytter derfor ulike kanaler for å gi nødvendig informasjon. Har du spørsmål eller ønsker å snakke med oss finner du vår kontaktinfo her.
Hvorfor har dere registrert en betalingsanmerkning på meg?
En betalingsanmerkning kan registreres 30 dager etter at vi har tatt rettslige skritt i saken. Det er en merknad for en ubetalt inkassosak, utlegg eller lønnstrekk. Betalingsanmerkningen kan gjøre det vanskelig å få lån, kreditt eller abonnement hos ulike bedrifter. Når saken er avsluttet/oppgjort vil vi slette anmerkningen omgående. Kontakt oss ved spørsmål.
Hvorfor må dere ha fullmakt?
Om du etterspør informasjon på vegne av andre enn deg selv trenger vi en fullmakt som bekrefter at du har fått tillatelse til å innhente denne informasjonen iht. lovgivning. En fullmakt kan gis både skriftlig og muntlig. Kontakt oss ved spørsmål.
Hva består en totalsum av på et inkassokrav?
Et inkassokrav består av ulike deler. Disse er:
- Hovedkrav er beløp på opprinnelig faktura, dette inkluderer også eventuelt fakturagebyr.
- Renter av hovedkrav er beregnet etter forsinkelsesrenteloven.
- Omkostningsrenter er renter av påløpte omkostninger beregnet etter forsinkelsesrenteloven.
- Inkassoomkostninger påløper i to omganger. Når saken blir oversendt inkasso og dobler seg etter 43 dager. Dette iht. lovgivning.
- Skrivesalær påløper når en sak oversendes til namsmann eller forliksråd.
- Rettsgebyr er gebyr som namsmann eller forliksråd tar for å behandle saken.